Excusés : D. Blanc -P. Chevret - P. D'Aca Castel-Branco - K. Foraz - R. Parker - B. Pirollet - R. Principe - T. Watson
Il précise que la détection incendie fonctionne : des tests ont été réalisés avec succès.
D'autre part, une réunion au sujet du désenfumage du SPS sera organisée le 27/05. Le problème de l'électricité devrait être notamment évoqué.
Le futur Directeur Général a par ailleurs demandé s'il serait possible techniquement de réaliser ce projet en plusieurs phases.
J.L. Baldy rappelle brièvement que le bâtiment SMA 18 fera l’objet d’un don de 15,6 MFRF du Conseil Général de l’Ain (CGA) dans le cadre de la participation exceptionnelle de la France au projet LHC. Lors d’une récente réunion à Bourg-en-Bresse, le CGA a indiqué qu’il ne désirait plus récupérer le bâtiment après l’usage du CERN. Il devient donc un bâtiment « normal LHC » au même titre que les autres bâtiments de la zone 18.
Ceci, ainsi que les inquiétudes exprimées par la Division SL à différentes reprises à propos du respect impératif de la date de redémarrage en fin de shut-down 98-99 a amené le Groupe ST-CE à proposer une variante d’implantation du bâtiment SMA 18, qui ne nécessite pas de déviation de la boucle SPS.
J.L. Baldy présente donc successivement à l’aide de transparents (cf. en annexe) :
A. Spinks de la Division SL se déclare très favorable à la variante telle que présentée, du fait que tout retard SPS se répercutera intégralement sur le LEP lors du prochain shut-down.
Au niveau de l’organisation du projet, J.L. Baldy indique que la partie
étude du bâtiment sera confiée au Consultant du Lot
3 piloté par BROWN & ROOT, alors que les travaux seront incorporés
dans le contrat en cours de négociation avec le Consortium dont
le chef de file est TAYLOR WOODROW.
En ce qui concerne le planning, les travaux devraient débuter
le 1er février 1999 pour s'achever fin novembre 1999.
La variante dans sa version finale sera présentée le plus tôt possible à P. Faugeras, qui définira la procédure d’accord.
Le Groupe ST-CE procédera ensuite au lancement des études de phase 2, à l’incorporation dans le Lot 3 « travaux » et à l’information des personnes concernées à travers le CERN, via CDD.
D'autre part, R. Bellone tient à lever tous les doutes sur le
transport des aimants : il n'y aura aucun problème pour amener les
aimants à pied d'oeuvre et la manutention sera assez simple, par
translation entre les deux bâtiments.
W. Van Cauter qui comptait profiter des tranchées du détournement
de la boucle pour refaire les canalisations de 400 mm pour Meyrin et Prévessin
devra envisager une autre solution, par exemple de suivre la boucle.
J. Inigo-Golfin also justifies the new solution for the location of SMA18 by detailing the drawbacks of the actual project (SMA18 opposite to SM18).
In what concerns the water supply to the SPS sites and Prevessin, it appears that if the works are done, we will need to provide an alternative supply during their duration.
Three alternatives have been studied (detailed in a memo to A. Scaramelli, M. Wilhelmsson). The first one is to install stop valves on the supply pipe, and supply the BAs 6, 7 and Pt. 18 from La Berne, and the rest of BAs (2,3,4 & 5) from SIG's mains in Meyrin, using the same supply pipe. The problem is that the supply line being in "fonte emboitee", a concrete anchor needs to be made. This implies cuts of some 2 weeks anyway. The connections for the supply from Meyrin would be carried out by SIG (around 100 kCHF).
A completely different approach would be to consider a permanent supply for each BA from the local neighbouring networks. The obvious drawback is the price. Bear in mind that the price of 100 kCHF for BA5, implies only the laying of 200 m of piping. In some other BAs, like BA2, a length of almost 1.5 km is needed.
Whatever solution is chosen by LHC, the constraints expressed by SL (time without water in the SPS for sanitation, fire-fighting, safety -showers- and drinking purposes) shall be taken into account. If the building remains opposite SM18, as planned, one should therefore consider not only the price of the diversion of the SPS loop itself, but the temporary arrangements needed to supply the SPS during the works, which are significant both in duration and cost.
The works to be carried out in the coming weeks will be topsoil stripping from the building areas, excavation for drainage works and surface excavation for the foundation of the SX, SH, SDX and SUX buildings. The material arising from these excavations will be used on site for the construction of the embankment in the north-eastern corner of the site. The purpose of the embankment is mainly for noise protection of the Haldemann farm in the vicinity of the work site. The topsoil material will be placed temporarily (i.e. during the construction period) just outside the Point 1 area, on a strip of land parallel to the 'Chemin de Berne'.
The foreseen construction sequence for the coming months is the extension of the SES/SEM building, the SY security gate house and the construction of the SX building. Excavation of the two new shafts PX14 and PX16 will only be done from inside the SX building (for environmental protection reasons) and is scheduled to start by the end of this year. Repair works in the PX15 shaft (an unlined shaft which was used during the construction of the LEP) are planned to start in August 1998, prior to the construction of the shaft lining and the excavation of the USA15 cavern.
H. Rammer then continued to present the management structure of the contractor. The joint venture CCC (CERN Civil Contractors) is a joint venture of TEERAG-ASDAG (Austria), BARESEL (Germany) and LOCHER (Switzerland). The joint venture organization of the partner offices comprises a Technical Committee, a Project Management and a section responsible for Health & Safety and Quality Assurance matters. The management organization on the construction site is directed by the Site Management, assisted by Administration and Planning Divisions, leading departments for Logistic & Support and for Work Sections for surface buildings and underground structures. An overhead was presented showing the organization of the CCC Joint Venture.
On another overhead the Consultant's organization of the site supervision team was presented. EDF/Knight Piesold will undertake the supervision of the works with two teams, one for surface works and one for the underground structures. Each team of supervisors and engineers will be leaded by one site senior engineer each, who will be directed by the Project Manager. The project manager will report to the EDF/KP Steering Committee. H. Rammer explained that the size of the site supervision team will be adjusted as required, depending on the activities on site. An histogram of the contractor's anticipated number of workmen and administrative staff underlined the envisaged workload throughout the construction period. The maximum number of workmen + staff (approx. 95 + 15) will be reached between end of 1998 and mid of 2000, when underground works in PX14/PX16/UX15 and in USA15 will be carried out simultaneously with the construction of surface buildings above ground.
Questions were raised regarding access to the site and site traffic on public roads. H. Rammer explained that a new site access will be created from the Route de Meyrin, between 'Chemin Haldemann' and the ESSO station, allowing to turn right into the site if coming from Geneva. However, turning left if coming from France is not permitted. Thus vehicles arriving from France have to turn right at the CERN entrance B, around the roundabout and back across the route de Meyrin into the Point 1 area. This traffic arrangement will be for normal site traffic only (personnel, material supply, etc.). The transport of excavation material will not be done on public roads. It was planned to construct a haul road from the Point 1 site to the spoil dump site in France (Bois de Serves). The contractor however proposes to install a conveyor belt instead for the transport of spoil. The decision will be taken in due course whether to install the conveyor belt or to revert to the original proposal.
G. Lion first explains why it is necessary to treat water:
G. Lion details then the advantages of such a solution:
M. Wilhelmsson confirms that CV group in collaboration with TIS is now
looking for a new non toxic solution for water treatment. This system may
be a good way of solving the problem. Nevertheless he needs more information
especially about the reliability of this product.
G. Lion explains that this technique is consolidated and already widely
used in large and medium plants.
As answer to a question G. Lion say that a third possibility to treat
water is to use molecules of sulfite, but this solution implies again mixtures
of chemicals and is less effective than the treatment with hydrazine.
G. Lion details then the properties of the sealant:
R. Bellone has seen the experiments. He is more skeptic about this system: the sealing works very well for holes but not so efficiently for fissures.
G. Lion answers that the CERN samples simulating fissures have been sealed.
En particulier, les coordinateurs sont :
Une coordination horizontale au niveau des groupes est également
indispensable pour intervenir en temps réel.
Ainsi, si le groupe CE est structuré autour des projets (H.
Rammer pour Atlas, J. Osborne pour CMS, T. Watson pour Alice et LHCb ainsi
que J.L. Baldy et N. Lopez pour Neutrino et Tosca), les autres groupes
travaillent indifféremment pour tous les projets
Cette structure a déjà été présentée
aux physiciens de la division EP.
J.L. Baldy demande que la division TIS soit impliquée le plus
tôt possible dans les projets.
A. Scaramelli rappelle que le groupe SL/PO est coordonné, via
K. Foraz, avec la division ST.
NB : J. Pedersen est chargé de la planification pour SL/PO.
A. Spinks confirme qu'un groupe de travail sous la présidence de H. Schuhback a été mis en place. Il va se subdiviser en plusieurs sous-groupes.
A. Scaramelli estime qu'il faudra tout d'abord identifier les activités
à fournir en étant présent dans les groupes de travail.
Il conviendra ensuite de mettre en place une organisation interne permettant
de répondre à ces besoins.
Il est bien évident que la division ST ne se contentera pas
d'un rôle d'exécutant, elle compte se doter d'une structure
pour gérer entièrement les activités qui lui seront
confiées.
R. Bellone signale que de telles considérations sont peut-être prématurées car il est possible que le démontage du LEP soit entièrement sous-traité à l'extérieur.
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