CERN-ST Division


1 ST Workshop CHAMONIX
 
Session: Services
Chairman: Louis Henny
Secretary: Björn Jenssen
Duration of session :  90 min.  (presentations 40 min., discussions 50 min.)
                 
 Accepted topics and speakers
C. Guthapfel
 
Qualité et Obligations de Résultats  
Abstract 
Un contrat de maintenance peut appartenir à deux grands types ; ceux où la prestation est définie par son contenu ou par son résultat. 
Dans l'exemple retenu, le résultat est exprimé principalement en terme d'état de référence à maintenir ; ce qui nécessite de définir préalablement l'état requis par rapport aux besoins exprimés ou implicites et l'écart toléré d'où une meilleure définition du besoin. 
Cette approche qualité responsabilise de manière plus complète le contractant par une facilité accrue de mesurer la conformité au besoin et la preuve de manquements aux obligations contractuelles est plus aisée à établir. 
Il faut toutefois noter un décalage entre les besoins exprimés et ressentis et la difficulté d'apprécier objectivement les résultats, d'où la nécessité d'améliorer et de formaliser les relations client/fournisseur. 
C'est uniquement sur ces bases que le partenariat, condition indispensable de l'efficience, peut se développer et les besoins être satisfaits au moindre coût. 
Accepted for presentation 10 min., discussion 10min.
J. Pasquali
 
Plan d’Assurance Qualité (PAQ) : un Outil de Partenariat  
Abstract 
En matière d'assurance qualité, la formalisation du système qualité est nécessaire pour démontrer la conformité par rapport au modèle (ex : ISO 9001, 9002 ou 9003). Dans ce cadre, certains contractants mettent en place un plan d'assurance qualité PAQ destiné à contenir les dispositions spécifiques à l'exécution de leur contrat avec le CERN. Si le PAQ, outil du système qualité du contractant, régit la relation « ST-contractant », il n'en demeure pas moins qu'une définition précise de « ce que l'on veut » s'avère indispensable. L'assurance qualité est censée garantir la régularité de la qualité pour obtenir la confiance des clients et réduire les coûts par la réduction des contrôles et des dysfonctionnements. Cela suppose qu'en amont, la parfaite prise en compte des besoins du client final de la part de « ST »soit assurée. Cela le sera d’autant plus et mieux, qu’avec la démarche “Qualité”, ST pourra pleinement se concentrer sur son rôle de conseiller, d’expert technique et de gestionnaire de contrats. 
 Accepted for presentation 10 min., discussion 10min.
E. Sánchez-Corral
 
Computing in ST: Evaluation of the Present and Plans for the Future 
Abstract 
A general overview of the current situation will help to define plans for the future in order to obtain maximum profit of the resources we have and to plan better future investments. 
The main computing issues for 1998 are presented and their effects evaluated: Migration of QuickMail towards the CERN central mail server in parallel with a migration of MAC to PC when needed; rationalisation of the ST desktop inventory and analysis of needs for the near future; migration from RAPIER, the Computerised Maintenance system, to its latest version R5 and  re-organisation of the different databases concerned; extensive use of the WWW as common communication system. 
Also, presentation of a divisional strategy for computing: standardisation, choice of solutions considering that the convenient solution is not always the best technical one, importance of training on general organisation and specific domains in order to carry out daily work in a more efficient way. 
Accepted for presentation 10 min., discussion 10min.
H. Laeger
 
TCR as Supervisor of Technical Systems  
Abstract 
Our Technical Control Room (TCR) is permanently manned by two operators and it initiates every year more than 12'000 recorded interventions. TCR tasks are essentially fourfold: distribute information on abnormal operation states to interested parties; supervise the functioning of those technical systems for which they got a mandate from the responsible equipment groups; attempt corrective on-site interventions outside normal working hours; initiate corrective interventions upon requests from any of the about 7000 inhabitants of CERN's premises. A TCR operator has normally an educational training corresponding to a French BTS with little professional experience. He holds short-term contracts, up to a maximum duration of six years. This paper analyses statistical data on TCR interventions, it describes some aspects of the relations between users, equipment groups, contract firms and the TCR as go-between, and it gives an account of the six years experience with the contracts of limited duration for the operators. 
Accepted for presentation 10 min., discussion 10min.
 

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Copyright CERN , modified 29/07/99